Genomförande

Ett av de mest omfattande ingenjörsprojekten i mänsklighetens historiaGenom en kombination av avancerad teknologi, geologisk expertis och minutiös planering kan nu Skåne bli en självständig ö.

Projektets huvudfaser

Att genomföra en sådan omfattande förändring kräver noggrann planering och tydliga etapper.

Varje fas är avgörande för att säkerställa att separationen sker säkert och kontrollerat.

Från geologiska studier till den slutliga infrastrukturen på Skåne-ön – inget lämnas åt slumpen.

Birgitta Karlsson
Birgitta "Borris" Karlsson 📊 Vice ordförande
Fas 1

Geologisk och hydrologisk analys

Skånes markförhållanden, grundvattenflöden och seismiska stabilitet undersöks genom avancerade geotekniska metoder.

Fas 2

Initial schaktningsarbete

Storskaliga schaktmaskiner gräver en 45 mil lång kanal som gradvis breddas för att möjliggöra separationen.

Fas 3

Sprängningsfas

Kontrollerade sprängningar och erosionstekniker används för att lösgöra Skåne från det svenska fastlandet.

Fas 4

Vattenflödeskontroll

Dammar och barriärer reglerar vattenflödet så att separationen sker gradvis och kontrollerat.

Fas 5

Stabilisering av Skånes nya kust

Skånes nya kustlinje förstärks med artificiella sandbankar och vågbrytare för att undvika erosion.

Fas 6

Infrastruktur och anpassning

Skånes transport-, energi- och vattensystem anpassas till den nya verkligheten som en självständig ö.

Riskhantering

Att separera Skåne från Sverige innebär en rad tekniska och miljömässiga utmaningar.

Markinstabilitet, förändrade vattenflöden och ekosystemförändringar är de största riskerna vi har identifierat.

Men genom noggranna analyser, geotekniska åtgärder och skyddszoner kan vi minimera dessa risker och säkerställa att projektet genomförs på ett kontrollerat sätt.

Roffe Larsson
Roffe "Dynamit" Larsson 🦺 Säkerhetsansvarig
Jordskred och instabil mark
Roffe-paketet: Stabiliserande åtgärder och geotekniska analyser
🟥 Hög risk
Förändrade flöden i Östersjön
Hydrologiska simuleringar för att minska miljöförstöring
🟥 Hög risk
Erosion av Skånes nya kustlinje
Artificiella sandbankar och geotekniska förstärkningar
🟧 Medelhög risk
Ekosystemförändringar
Skyddszoner och konstgjorda rev för att minimera påverkan
🟧 Medelhög risk
Extremt hög kostnad
Internationella investeringar, EU-bidrag och ekonomiska incitament
🟨 Låg risk
Transport- och infrastrukturproblem
Tillfälliga broar, färjelinjer och logistikcentra
🟨 Låg risk

Ekonomi

Att gräva bort Skåne är ingen liten affär, och det kräver en ekonomisk strategi av sällan skådat slag.

Med en totalbudget på 9100 miljarder SEK kan vi tryggt säga att detta blir den största infrastruktursatsningen i modern tid – om vi får ihop finansieringen, vill säga.

Vi hoppas på investeringar (bidrag) från EU, internationella finansiärer och planerar lansering av en ‘Skåne-obligation’.

Stig Mårtensson
Stig "Gekko" Mårtensson 🏦 Kassör
  • Geologiska och hydrologiska studier 💰 100 miljarder SEK
  • Markarbeten och schaktningsfas 💰 3000 miljarder SEK
  • Sprängningsfas och erosion 💰 2500 miljarder SEK
  • Stabilisering av kustlinje 💰 500 miljarder SEK
  • Infrastruktur- och anpassningsfas 💰 2000 miljarder SEK
  • Total kostnad 💰 9100 miljarder SEK

En dedikerad grupp av visionärer, ingenjörer och eldsjälar som arbetar mot ett enda mål: att separera Skåne från resten av Sverige.

Vårt team består av experter från olika områden, alla med en brinnande passion för att genomföra det största geologiska projektet i Sveriges historia.

GRÄV BORT SKÅNE